Heeft u vragen over zorg, wonen, werk of opvoeden? Dan kan het prettig zijn als er iemand met u meedenkt, bijvoorbeeld een familielid of vriend of iemand anders uit uw omgeving die u vertrouwt.  U kunt ook gebruikmaken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. 

Familie of vrienden kunnen u vaak goed helpen bij vragen over zorg, wonen en werk of bij een gesprek met de gemeente. Zij kennen u en uw situatie tenslotte het beste. Het kan ook zijn dat u hulp wilt van iemand die niet zo dicht bij u staat, maar wel uw situatie heel goed begrijpt. Zowel uw problemen als uw mogelijkheden. Een onafhankelijke cliëntondersteuner kan u dan helpen. Een cliëntondersteuner denkt met u mee en geeft u informatie en advies, zodat u zelf weer verder kunt. 

Waarvoor kunt u een cliëntondersteuner inschakelen?

  • Bij het maken van een persoonlijk plan. De cliëntondersteuner kan u helpen met het verduidelijken wat voor u belangrijk is en welke ondersteuning u daarbij nodig heeft.
  • Bij vragen en knelpunten over de juiste ondersteuning, waar u als gevolg van een beperking mee te maken kunt krijgen. Een cliëntondersteuner kan dan met u meedenken. 
  • Aanwezig zijn bij het gesprek met de gemeente. Neem dan, voordat u naar de gemeente gaat, contact op met zo’n organisatie. De cliëntondersteuner helpt u met de voorbereiding van dit gesprek. 
  • Voor ondersteuning nadat de gemeente ondersteuning heeft toegewezen. Bijvoorbeeld bij het opstellen, nabespreken en bijstellen van het zorg of ondersteuningsplan met uw zorgaanbieder.

Contact opnemen met een cliëntondersteuner

U kunt direct contact opnemen met een cliёntondersteuner via: 

MEE

MEE maakt MEEdoen voor iedereen mogelijk. MEE denkt met u mee over alle levensgebieden, waaronder zorg, opvoeding, onderwijs, wonen, werk en inkomen.

Telefoon: (035) 303 01 64
E-mail: HBEL@mee-ugv.nl
Website: www.mee.nl/onafhankelijke-clientondersteuning

Kosten

Onafhankelijke cliëntondersteuning is voor u gratis.