Meedoen sociale kaart
De gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren (HBEL) werken aan een digitale sociale kaart. Dit online platform helpt inwoners en professionals om snel het aanbod te vinden op het gebied van ondersteuning, ontmoeting en welzijn.
Aanmelden als organisatie
Wilt u met uw organisatie vindbaar zijn op de digitale sociale kaart? In opdracht van de gemeente ontwikkelt informatiespecialist Elkander dit platform. Hierin bundelen we organisaties, initiatieven en activiteiten die bijdragen aan een sterk sociaal netwerk in (een van) de vier gemeenten.
Waarom een sociale kaart?
Op de sociale kaart vinden inwoners en professionals laagdrempelige informatie over bijvoorbeeld:
- ondersteuning bij opvoeden of mantelzorg
- hulp bij financiën
- hulp bij taalontwikkeling
- vrijwilligerswerk en ontmoetingsplekken in de buurt
De sociale kaart HBEL is hét overzicht voor inwoners die op zoek zijn naar ondersteuning, activiteiten en voorzieningen binnen het sociaal domein. Staat uw organisatie op de kaart, dan bent u beter vindbaar voor inwoners én samenwerkingspartners. Zo maken we het aanbod beter vindbaar én versterken we de sociale basis.
Heeft u een uitnodiging via mail ontvangen voor deelname aan de sociale kaart? Meld uw organisatie direct aan.
Toelatingscriteria
Wanneer komt uw organisatie in aanmerking? Er zijn voorwaarden voor plaatsing.
- Maatschappelijk karakter
Uw organisatie draagt bij aan het sociaal domein. Denk aan het ondersteunen van inwoners, het versterken van de leefbaarheid of het bevorderen van participatie. Voorbeelden zijn welzijn, vrijwilligerswerk, sport en cultuur voor mensen met een beperking, maatschappelijk vervoer of ondersteuning bij financiën. Ook maaltijdvoorzieningen komen in aanmerking, mits ze niet-commercieel zijn en bijdragen aan zelfredzaamheid. - Publiek toegankelijk
Uw activiteiten zijn voor inwoners toegankelijk, zonder verwijzing of indicatie. - Gebiedsgericht
Uw organisatie is actief in (een van) de gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren (HBEL) en richt zich op inwoners in deze regio. Het aanbod bestaat uit directe diensten of activiteiten voor inwoners in HBEL. Regionale organisaties worden alleen toegevoegd als er een gemeentelijk samenwerkingsverband is in de regio. - Betrouwbaar
Uw organisatie is een rechtspersoon (stichting, vereniging, BV), actief (er worden jaarlijks activiteiten georganiseerd), heeft een bewezen staat van dienst en is zichtbaar met een duidelijke website of folder. U biedt een veilige omgeving en waarborgt gelijke behandeling en inclusie.
Wanneer komt u niet in aanmerking?
Niet alle organisaties kunnen op de sociale kaart worden opgenomen. Zo sluiten wij commerciële partijen zonder maatschappelijk doel uit, net als organisaties die discrimineren of geen actuele gegevens aanleveren. Ook bepaalde domeinen vallen buiten de sociale kaart, zoals detailhandel, commerciële horeca, goede doelen, gezondheidszorg, recreatie en hobby, huisvesting, zakelijke dienstverlening en wonen.
Voorrang bij plaatsing
De gemeente geeft voorrang aan organisaties die:
- Een wettelijke taak uitvoeren of subsidie ontvangen van de gemeente.
- Gevestigd zijn met een fysieke locatie in HBEL.
- Bijeenkomsten organiseren op fysieke locaties in de HBEL.
- Samenwerken met lokale partners, zoals scholen of welzijnsorganisaties.
- Zich richten op educatie, inclusie en sociale interactie.
- Toegankelijk zijn voor inwoners met een beperking, een laag inkomen of een andere taalachtergrond.
Belangrijk om te weten
De gemeente behoudt altijd het recht om te bepalen welke organisaties wel of niet worden opgenomen. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
Meld uw organisatie gratis aan
U kunt uw organisatie eenvoudig en kosteloos aanmelden voor de sociale kaart. Maak hiervoor gebruik van het digitale aanmeldformulier.
- Vul het formulier in en druk op ‘verzenden’.
- Het invullen van het formulier kost u maximaal 10 minuten.
- Na verzending ontvangt u een bevestiging via e-mail.
- Voldoet u aan de toelatingscriteria? U ontvangt uiterlijk binnen één werkdag de inloggegevens voor het sociale kaart-systeem Invis. Voldoet u niet aan de criteria, dan ontvangt u hierover bericht van ons.
Actueel houden van gegevens
Via Invis kunt u de gegevens van uw organisatie aanvullen en op de kaart plaatsen. Om de kaart actueel te houden is het belangrijk dat u wijzigingen in uw gegevens zelf bijhoudt in de sociale kaart. Via Invis kunt u de gegevens van uw organisatie aanvullen en op de kaart plaatsen. Om de kaart actueel te houden is het belangrijk dat u wijzigingen in uw gegevens zelf bijhoudt in de sociale kaart. Komt u er niet uit? Dan helpt Elkander u graag.
Vragen of hulp nodig?
Vragen over inhoud of beleid? Neem contact op met beleidsadviseur Tamara Houtsma van de gemeente Huizen via t.houtsma@huizen.nl of beleidsadviseur Karin Bablon van de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren via k.bablon@belcombinatie.nl.
Technische vragen of hulp bij aanmelden?
- E-mail: service@elkander.nl
- Telefoon: (050) 211 09 50
- Website: www.elkander.nl/sociale-kaart-invis