Vroeg waarschuwen bij schulden (vroegsignalering)
Soms lukt het even niet om een rekening te betalen. Bijvoorbeeld voor de huur, energie, zorgverzekering of het waterbedrijf. De gemeente wil u op tijd helpen voordat de problemen groter worden. Daarom werken wij met vroegsignalering. Op deze pagina leest u wat dat is, wat u zelf kunt doen, en hoe wij u kunnen helpen.
Wat is vroegsignalering?
Woningcorporaties, energiebedrijven, zorgverzekeraars en waterbedrijven kunnen en mogen een signaal doorgeven aan de gemeente als u betalingsachterstanden heeft. Dat mogen zij wettelijk gezien doen als zij zelf al meerdere keren hebben geprobeerd om contact met u op te nemen en u een betalingsregeling hebben aangeboden.
Wat kunt zelf kunt doen
Als u een rekening niet kunt betalen, neem dan zo snel mogelijk contact op met het bedrijf. Vaak is een betalingsregeling mogelijk. Twijfelt u of u uw geldzaken op orde heeft? Of wilt u hulp bij overzicht krijgen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee. Onze hulp is gratis en niet verplicht.
Wat de gemeente doet
Zodra de gemeente hoort dat u een openstaande rekening heeft, krijgt u bericht. Dit kan een brief, e-mail, sms of telefoontje zijn. Soms komt er een medewerker bij u thuis. Het doel is altijd hetzelfde: de gemeente wil u helpen met geldproblemen.
Tijdens het contact kijken we samen rustig naar uw situatie. We doen dit op een vriendelijke en respectvolle manier. We kunnen u bijvoorbeeld helpen met:
- Een overzicht van uw inkomsten en uitgaven krijgen
- Toeslagen of andere regelingen aanvragen
- Betalingsregelingen maken
- Een budgetcoach of schuldhulpverlener inschakelen
De hulp is gratis, betrouwbaar en niet verplicht
Contact
Wilt u direct hulp of heeft u vragen? Vul het contactformulier in of neem contact op via telefoon 06 298 51 953 of e-mail: vroegsignalering@huizen.nl